Logó Arculattervezés

Logó Arculattervezés 150 150 mooi

Hogyan változtasd meg a vállalkozásod arculatát úgy, hogy azzal piaci szintet léphess, és tudd, hogy mindez milyen költséggel jár?

Egy úgynevezett újrapozicionálás számtalan lehetőséget rejt magában. Ezeket már most is láthatod magad körül, csak a terméked, szolgáltatásod még nem tudja kivívni magának a piac érdeklődését, így nem jutsz tortaszelethez.

A designra sokszor többletköltségként tekintünk egy vállalat életében, pedig valójában befektetésként kellene gondolnunk rá. Ha a megjelenés félvállról vett és háttérbe szorul, akár már egy vállalkozás indításánál, az könnyen megszokottá válik és észrevehetetlen gátja lesz a cég fejlődésének.

A design önmagában nem mindenre megoldás, de érdemes tisztában lenni a jó helyre pozicionált megjelenés előnyeivel. Ahogyan egy alkalomhoz illő öltözet is segíti a kapcsolatteremtést, úgy egy jó megjelenés is nagyobb hatást vált ki az érdeklődőből.

Ha megérted, hogy a dizájn következetes használata alapvető előnyökkel jár, és ennek megfelelően cselekszel, versenyelőnybe kerülsz a többiekkel szemben.

A dinamikusan növekvő vállalkozások a designt is a növekedésük egyik alapvető kulcselemének tekintik, amely hozzáadott értékként realizálódik, hiszen segíti őket a piaci részesedésük növelésében, a versenyképességükben és nyereséges maximalizálásában egyaránt.

A jó design versenyképesebbé teszi a céget.

Nagy a zaj és sok az egymással versengő üzenet, ezért meg kell nyerned és meg is kell tartanod az ügyfeleket. A design képes megragadni a figyelmet és egy kis levegőhöz juttatni az érdeklődőt, ez pedig segít kitűnni a zajból, ha az üzenetek is kellőképp érdekesek és vonzóak.

Az egységes arculat hatékonyabbá teszi az üzletet és fokozza a teljesítményt.

A design segít a forma és a funkció összekapcsolásában. Olyan keretet ad, amely által az ötleteid könnyedén koherens, hatékony kampányokká válhatnak, hiszen tudod milyen vizuális eszköztárból rakhatod össze őket. Az egységes arculat segítheti a stratégiaibb működést és a kommunikációd hatékonyságát. Pénzt takaríthatsz meg a termékek és szolgáltatások összehangolásával vagy ha új termék, szolgáltatás bevezetését tervezed.

A vizuális tervezés egy hatékony üzleti eszköz. Értéknövelő szerepet tölt be, nem csupán kozmetika. Emberekre hatunk vele, akik igényekkel és érzelmekkel rendelkeznek, megértésre vágynak. Az érték maga, hogy ezeket az érzelmi válaszokat mi tudjuk kiváltani és elnyerni.

Remek dolog, ha van egy jó terméked vagy szolgáltatásod, az pedig komoly versenyelőny, ha a design segítségével teljes mértékben ki tudod használni a benne rejlő lehetőségeket is.

A tömény bevezető után nézzük, hogyan tudod elkezdeni az új pozíciód megtervezését. Íme a legfontosabb lépések:

  • Határozd meg a saját pozíciódat a jelenlegi piaci területeden. A vállalkozásod saját piaci területén te tudod a legkönnyebben felmérni a saját helyzetedet, hol is tartasz most, milyen kép él rólad a piacon? Te vagy a legnagyobb cápa, vagy épp a liga kisebb játékosaként futsz a labda után?
  • Bárhol is tartasz, mindig van egy következő szint. A tudatos vizuális meghatározás és pozícionálás jelentősen javíthatja az értékesítést, a profitot, a forgalmat és a növekedést.
  • A lényeg, hogy el tudd helyezni magad a jelenben és vágy szinten határozd meg a céges jövőképedet magadban. Ebben az internet bőséges tárháza szolgál segítségül. Vegyél magadhoz egy papírt és ceruzát, vagy bármit, amibe jegyzetelhetsz, és könnyedén láss neki.
  • Első lépésként írd össze és nézd meg a legfontosabb konkurenciáidat, piaci partnereidet. Nézd meg a honlapjukat, közösségi kommunikációjukat. Jegyzeteld ki címszavakban a látottak előnyeit, mi az, ami tetszik, mi az, amit hibának tartasz és te magad nem követnél el. Nézz meg hasonló nemzetközi cégeket is. Elég csak címszavakban, benyomásokban, szabadon, kötetlenül, hiszen magadnak készíted.
  • Ha megvan a rangsor akkor abból határozd meg a top 5 márkát, amelyek valamiért közel állnak hozzád. A megvizsgált elemekről, jegyzetekből ollózd össze a számodra leghasznosabb megoldásokat, pl. egy weboldali kommunikációt, vagy egy kreatív hirdetés megjelenést (színvilág és képek vagy bármi, ami megtetszik). A lényeg, hogy kialakuljon egy megszűrt eszköztár, amely támpontként szolgálhat az újrapozicionáláshoz.
  • Rangsorold a legfőbb kommunikációs eszközeidet. Az ütemezés szakaszainak felállításához pedig nagyon fontos a priorizálás, hogy tudd mivel érdemes kezdeni. De ahhoz, hogy priorizálni tudj, előbb vizsgáld meg, hogy melyek a számodra legfontosabb szükséges felületek, üzenethordozók, amelyeknek toppnak kell lenniük az új megjelenés kommunikációjához. Elég csak egy weboldal? Vagy új termékcsomagolások fogják megnyerni a vásárlóid szívét? Esetleg közösségi kommunikációban érzed a megoldást?

Ha ezeket végiggondolod és rendszerezed, még napok múlva is kiegészítheted jegyzeteidet, de már elindultál a megújulás felé vezető úton egy előnyösebb, célfókuszú piaci jelenlét irányába. Megtetted a legnagyobb lépést: az elsőt. A töprengő, halogató jelzőt magad mögött hagyva, elmozdultál a tettek irányába.

Azért van szükség a ”házi feladat” elvégzésére, hogy az új design majd hatékonysági célt tudjon szolgálni és támogassa az üzleti céljaidat. Ezt az időt bele kell tenni és kipuhatolni a konkurenciát, megvizsgálni a hatékony megoldásaikat. Továbbá így a legköltséghatékonyabb, ha designerekhez fordulsz, hiszen nem nekik kell ezt összeállítaniuk számodra, akár több körben.

Tehát összegzésként nézzük át újra, mi kell egy újrapozicionáló arculatváltáshoz:

  • Vizsgáld meg a saját helyed és helyzeted a piaci szektorodban.
  • Jegyzeteld le a konkurenciáid vagy egyéb hasonló szektorbeli márkák előnyeit, listázva.
  • Alakíts ki egy kedvencek listát a jegyzeteidből, jelöld meg, mely megoldások miatt szimpatizálsz velük.
  • Állítsd össze milyen felületek, megjelenések, reklámhordozók a legszükségesebbek az új kommunikációhoz és rangsorold fontossági sorrendbe szedve őket.

Ha ez e lista megvan már a fejedben kialakult egy jövőkép, amellyel megkeresheted a grafikus partneredet a megvalósításhoz.

Mivel egy ilyen folyamat a felállított felületek rangsorától függ, és semmiképpen sem 1-2 hét, ezért nem kell tartanod egy nagy költségtehertől.. Megoszlanak a feladatok az ütemezéséhez igazodva. Érdemes a kialakított rangsor szerint priorizálni a feladatokat a kiválasztott terveződdel és akkor mindkét fél átlátja a munkamenetet és a fizetési folyamat részleteit is.

Az anyagi rész persze a feladat nagyságától függ, de nézzünk egy általános példát, amelyben egy újrapozicionáló arculatváltásról van szó:

  • Mood gyűjtéssel meghatározott kutatás, ha nem elég alapos a hozott háttér anyag: 40-50e Ft
  • Logó újratervezés (eltérő költség, ha csak a meglévő logó igazításról, ráncfelvarrásáról van szó és más, ha teljes logóterveket kíván meg az újrapozicionálás). Első esetben 40-50e Ft, másodikban 100-130e Ft közötti tétel
  • Weboldaltervezés (kb. 5-6 aloldallal). Ez mindig tartalomfüggő is, ezért itt megközelítőleg az ár 300-350e Ft
  • Névjegykártya: 45-50e Ft
  • Email aláírás: 45-50e Ft
  • Word dokumentum sablon: 35-40e Ft
  • Prezentációs PPT alap (10 minta oldallal): 60-70e Ft

Összesítve: 550-700e Ft közötti nettó tételről van szó egy ilyen alap estben, amelyet ha elosztunk 2-3 hónapos kifutásra (ez inkább 2), akkor a tervezői befektetések havi 250e Ft körül meghatározhatóak.

Természetesen a folyamatosság fenntartására más árak vonatkoznak, de azokról egy következő bejegyzésben írok majd.

A lényeg tehát, hogy ha maghatározod az elején mire van szükség és azt tervezed az nem is költség, hanem egy invesztálás abba, hogy jobban működhess. Gondold át ha legközelebb a “kiadás” szó jut eszedbe előbb, hogy ez egy befektetés és használd a designt mint eszközt, hogy a ráfordítás sokszorosan megtérüljön.

Ha érdekelnek meg hasonló témák kövess minket a közösségi oldalainkon facebookon itt, instán vagy pedig itt.

Üdv,
Török Csaba
your designpartner
Borítókép: Fab Lentz / Unsplash

Ha még nem tetted

Kövess minket instán és facebookon! 🙌

Back to top
Mi is, mint megannyi webhely, cookiekat alkalmazunk; a cookie-k segítenek a szolgáltatásaink biztosításában. Szolgáltatásaink használatával beleegyezzel a cookie-k alkalmazásába.